Göra egen ansiktsmask

Ansiktet utsätts för så mycket. Vi har 4 olika årstider som kräver olika vård av hyn.
Våra gener kan göra att vi har väldigt fet hy eller jätte torr hy. Vissa har där mitt-emellan och vissa inga problem alls.



 
Jag är en utav dem som har fet hy och inte enbart i T-zonen utan verkligen i hela ansiktet.
För mig har det varit svårt och jobbigt att hitta en kräm som verkligen passat mig.
Nu, när jag är 24 har jag äntligen funnit den och det är Clarins ansiktskräm för fet hy.
 
Men jag har inte alltid haft råd till denna kräm och ofta använt mig utav krämer som Nivea's ansiktskräm som gjort mitt ansiktet mjukt men fett som en flaska olja. Tyvärr kollade jag inte upp saker och ting då så finnarna bara ploppade upp lite här och var.
 
Nu är jag några år äldre och har insett att dyrast inte alltid är bäst.
Ett exempel på det är hemmagjorda ansiktsmasker.
 
Har letat runt lite på nätet och hittade dessa recept!
 
Enkel äggmask

Vispa upp en äggvita till ett vitt skum och applicera i ansiktet, låt verka i 15 min och skölj sedan av med vatten. Masken är mjukgörande och passar alla hudtyper.

♥Kommentar - Denna brukade jag och min syster göra. För min hy som är fet var den väldigt bra och lite uttorkande.
 
Enkel yoghurtmask

Applicera kall yoghurt i ansiktet och låt verka i 15 min. Passar bra till känslig eller solbränd hud.
 
♥Kommentar - Har inte provat detta men kan tänka mig att det måste kännas väldigt skönt i ansiktet. Billig är det också. Borde väl räcka med ca.2 msk till hela ansiktet.
 
Honung- och yoghurtmask

2 msk honung
2 msk naturell yoghurt
Blanda honungen och yoghurten och applicera i ansiktet, låt verka i 10-15 minuter, skölj sedan av med vatten. Masken är lugnande och fuktgivande och passar alla hudtyper.

♥Kommentar - Detta är min absoluta favorit! Det är skönt och känns jätte fräscht i ansiktet.
 

Fuktbomb

1 avocado eller 1/2 banan
1 äggula
2 msk honung
1 tsk olivolja
Mosa avocadon eller bananen och tillsätt de andra ingredienserna. Applicera i ansiktet och låt verka i 20 minuter, massera in masken en stund innan den tvättas av. Masken är en riktig fuktbomb och gör huden mjuk och len och passar alla hudtyper.

♥Kommentar - Återkommer när jag provat den.


Papayamask

6 msk mosad papaya appliceras i ansiktet och låt verka i 10 minuter. Massera in masken en stund innan du sköljer av den. Papaya innehåller ett enzym som löser upp "limmet" mellan de döda hudcellerna och fungerar på så sätt peelande. Papayan är också mjukgörande, passar alla hudtyper utom mycket känslig.

♥KommentarÅterkommer när jag provat den.


Ananasmask

6 msk mixad färsk ananas appliceras i ansiktet och ska verka i 10 minuter. Massera runt masken en stund innan du sköljer av den. Ananas innehåller enzymet bromelin som löser upp "limmet" mellan de döda hudcellerna och peelar på så sätt huden skonsamt. Passar alla hudtyper utom mycket känslig.

♥KommentarÅterkommer när jag provat den.
 
 
Källa: http://kabukibeauty.blogspot.se

♕ Sandra

Va kul med en till blogg om skönhet! Här ska jag titta in oftare!
Kram

Svar: Tack söta du!
Endolia

2012-11-18 @ 20:35:49
URL: http://leola.devote.se



NAMN *
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR