Hur gick på gyn? Endometrios - Update!

Denna text kommer bli lång och är du inte intressad av Endometriosen behöver du inte läsa detta :)
 
 
Har inte glömt att skriva ner detta men tänkte att jag ville sitta ner i lugn och ro och skriva ner allt.
Detta var ju mitt första besök efter att jag fått min sista spruta.
Den sista sprutan togs den 21 december och jag har fortsatt att använda Estradot 37,5 mg som vanligt.
Efter lite drygt 3 veckor in i behandlingen började smärtorna öka precis som tidigare. När det gått 5 veckor hade smärtan ökat på ganska ordentligt.
Jag har fått fler kramper och jag känner att smärtan börjat vandra mer åt den vänstra äggstocken, min högra är den jag har mest smärtproblem med, det var även där endon satt mer.
 
Tanken inför besöket va att försöka få min läkare att ge mig fler sprutor men jag visste väl redan från början att hon skulle neka mig, det var precis det hon gjorde med.
Hon vill prova ut spiralen 2 månader till, vi ska se hur mycket den klarar av att ta själv utan sprutor, är det så att jag inte klarar av smärtan mer kommer det sättas in sprutor igen.
 
Jag är okej med detta beslut eftersom jag kan ringa in för att få mer smärtlindring om jag nu inte klarar mig på det jag har här hemma. Vi var båda överrens om att kombinationen för min endo och HMS förmodligen hjälper mig väldigt bra.
På VUL:et syntes inte min vänstra äggstock men den högra var synlig ihop med äggblåsor.
Fick detta förklarat och på något sätt ligger dem där och vilar inför hormonerna som ska komma tillbaka :)
 
Min viktökning beror på altt jag får kombinerat. På knappt 6 månader har jag haft en viktökning på nästan 20 kg. Som tur är var jag ganska liten från början så jag har inte direkt tagit skada utav dessa extra kilon men jag behöver röra på mig lite mer och detta ska jag få hjälp med :)
 
Sen kommer vi till det som var väldigt intressant. Eftersom jag har en hel del smärtprobelmatik och har otur att få komma in väldigt ofta (förutom nu vilket jag är väldigt tacksam för) blev jag tillfrågad till att medverka i en grupp här i Kalmar. Än så länge är det bara uppe som ide men jag hoppas på att det kan få bli en verklighet för alla oss här nere.
 
Remissen är skickad till EndoC i Uppsala men när det blev nytt år (remissen skickades i november)  behövde en ny remiss skickas. Förhoppngsvis kommer jag få en tid innan våren och där kommer jag få bättre hjälp men smärtlindring och behandling.
 
Så här ser min behandling ut just nu iaf.
 
Hormonspiral Mirena sedan Juli 2012
Citodon 500 mg 8/dagligen (försökte sänka dosen men tyvärr har vi fått höja den igen)
Saroten 50 mg / till natten (denna för HMS och nervskadan efter op:en)
Versatis Lidokain plåster (sätts på ärren till natten 12 timmar)
Tens apparaten (vid behov)
 
Jag hade behövt kombinera tramadolen vissa dagar men eftersom Tramadol och Saroten INTE ska kombineras kan vi inte göra det.
 
Undrar ni över något så är det bara att fråga.
Vill ni ta privat kontakt, lämna en kommentar så tar jag kontakt :)
 




NAMN *
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR